کد مطلب:88646 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:241

درمان طول آرزو











مرحوم محمد مهدی نراقی این عارف بزرگ و معلم سترگ اخلاق گوید: «طول امل و آرزو از جهل و حب دنیا سرچشمه می گیرد، جهل را باید با فكر صحیح و صاف كه خالی از هر گونه «شائبه باشد» از بین برد و نیز به شنیدن پند و موعظه از نفوس طاهره.

كسی كه صحیح فكر كند می فهمد كه مرگ نزدیكترین چیزها به اوست و چاره ای جز حمل جنازه او و دفن در قبرش نیست و شاید سنگی كه لحد و قبر او را می پوشاند، ساخته شده باشد و چه بسا كفنهای او نیز بافته شده و آماده شده باشند ولی او آگاه نیست و اما محبت و حب دنیا سزاوار است از قلب خارج شود، به این كه تامل در حقارت دنیا و نفاست آخرت و پستی دنیا و پر ارزشی آخرت كند، و نیز دقت در اخبار و روایاتی كه در مذمت حب دنیا و میل به آن وارد شده كند و در مقابل تفكر و مطالعه در اخباری كه در مدح ترك دنیا و بی رغبتی به آن شده، نماید.

و نیز به روایاتی كه مدح قصر الامل (كوتاهی آرزو) كه ضد طول امل است نظر كند تا كه كم كم محبت كاذب دنیوی كم شده و در مقابل محبت حقیقی خالق دنیا زیاد شود»[1].

[صفحه 340]


صفحه 340.








    1. جامع السعادات، جلد 3، صفحه 34 (با كمی تغییر در ترجمه) درباره سبب طول امل و علاج آن دیگران نیز بحث كرده اند از جمله غزالی در احیاءالعلوم، جلد 4، صفحه 456 و فیض كاشانی در الحقائق، صفحه 314.